Meniu

La Istanbul cu masina

Aglomeratia din Istanbul Traficul in Istanbul Traficul in Istanbul 2

Vara asta ne-am hotarat sa pertrecem concediul in Istanbul fiind in cautarea unui loc cu o atmosfera inedita, colorata, cu  totul deosebita fata de obositoarea ordine si liniste occidentala. Vacanta, intr-adevar s-a ridicat la nivelul asteptarilor noastre.

Cum ne place sa mergem cu masina, am decis sa facem cei aproximativ 600 km cu automobilul.
Traseul urmat a fost Bucuresti - Giurgiu - Ruse - Razgrad - Targoviste - Omurtag - Yambol - Elhovo - Edirne - Istanbul.

Per total, drumul a fost bun si  am ajuns in 12 ore (am plecat la 6 dimineata din Bucuresti si la 6 seara am gasit hotelul in Istanbul). Nu am avut nici o peripetie, nici macar in Bulgaria nu am fost opriti de politisti (mentionez ca am respectat toate restrictiile de viteza).

Costul drumului ( benzina + vignete si taxe de drum 700 Lei ). Benzina in Bulgaria este mult mai ieftina ca la noi si este ideal sa faceti plinul de aici.
Tip! Sa nu alimentati aproape de granita, pretul fiind ceva mai mare aici. Noi am gasit benzina la Rompetrol cam la 100 km de granita unde au acceptat euro (ne-a schimbat  50 euro in cam 100 leva). Da, gasesti Rompetrol in Bulgaria!

Cum iesi din Roamnia si treci Dunarea, trebuie sa platesti taxa de pod 30 Lei. A fost cam aglomerat pe pod si s-a mers destul de incet, cred ca am facut cam o ora cu tot cu stat la granite.O data ce intri la bulgari trebuie sa iti cumperi vigneta de drum, valabila 7 zile - pret 6 euro. Imediat dupa vama gasesti o gramada de chiosculete care vand asa ceva si accepta lei, euro si leva.

Pana la Razgrad drumul a fost bun, dar de aici pentru vreo 10-15 km drumul a fost extrem de prost. De asemenea centura de la Elhovo este sub orice critica, fiind plina de gropi.
Tip! Daca o iei prin oras, drumul este foarte bun si nu este aglomerat.

Imediat inainte de vama cu Turcia (200 metri) este o benzinarie unde de regula opreste toata lumea, si bineinteles ca  am poposit si noi. La vama la turci a fost foarte aglomerat si daca tin bine minte a trebuit sa trecem de 4 puncte de control. Totul a durat cam 1 ora si ceva. Am observat ca pe sensul celalalt, la iesire controlau si in bagaje, iar cei cu portbagaj suspendat nu scapau nici unul necontrolati.

In Turcia trebuie din nou cumparata vigneta numita HGS pentru automobile (aceasta e valabila la nr. de km parcursi). Desi legal ai 7 zile de la intrarea in tara sa iti cuperi HGS, la intrarea pe autostrada noi am fost trasi pe dreapta si obligati sa ne cumparam. Partea cea mai amuzanta a fost ca a trebuit sa traversam autostrada pe jos si sa ne intoarcem vreo 300 de metri la ghiseul de pe sensul celalat de mers ( pe sensul de dus nu exista ghiseu). Macar au acceptat euro.

Pe autostrada s-a mers super bine si la 16:00 eram la intrarea in Istanbul. GPS-ul ne-a aratat ca trebuie sa traversam orasul pe autostrada ce uneste Europa cu Asia si sa coboram de pe ea aproape de destinatie. Inca de la intrare s-a circulat bara la bara si am facut doua ore pana la destinatie.

Turcii au un mod total diferit de a conduce si extrem de obositor. Se baga in fata ta fara sa se asigure ca au loc, presupunand ca esti obligat sa ii lasi ( in caz contrar te clacsoneaza). Din aceasta cauza se fac multe ambuteiaje pe drum. De asemenea la intrarea in oras trebuia sa trecem pe sub pasarele care citeau HGS-ul, alt motiv de a crea blocaje.

Adevarata distractie a inceput insa cand am coborat de pe autostrada si am intrat pe stradutele foarte inguste si extrem de aglomerate (partea carosabila este de 2 benzi sau o banda jumate, dar trotuarele sunt foarte generoase). Aici toata lumea circula unul peste celalalt, se fac adesea blocaje mai ales in intersectii. La 6-7 cand am ajuns, pe langa automobile era plin si de dubite de marfa si autocare. Initial nici nu am putut intra pe strada cu hotelul, fiind un ambuteiaj creat de un autocar fix in intersectie.

Hotelul evident nu avea parcare ( nu am reusit sa gasim nici un hotel cu parcare asigurata) dar am gasit o parcare cu plata in Istanbul: 50 euro pentru 7 zile (negociat de la 70 euro ). Parcarea avea program 7:30-20:00, daca vroiai sa scoti masina mai tarziu, ghinion, gaseai parcarea inchisa. In zilele urmatoare am mai ochit vreo 2 parcari cu plata intr-o raza de 500 m de la hotel, deci mai dificil dar rezolvi si problema cu parcatul.

De teama imensei aglomeratii de pe strazi nu am mai scos masina din parcare tot sejurul si am mers pe jos si cu trasportul in comun. La intoarcere am plecat la prima ora posibila si anume 7:30 si spre surprinderea noastra orasul a fost liber si l-am traversat in 20 min (fata de 2 ore la dus). La granita cu tucii, desi am asteptat vreo ora jumatate, am scapat necontrolati in bagaje.

Pe scurt, Istanbul a fost cel putin o experienta interesanta care merita traita cel putin o data in viata! Citeste si “Top 10 lucruri de  incercat in  Istanbulul “si “Tips pentru vizitat Istanbul: drum, cazare, mancare, transport in comun”.