Meniu

Veliko Tarnovo- un oras tipic balcanic

timp liber calatorii in europa veliko tarnovo un oras tipic balcanic 152 timp liber calatorii in europa veliko tarnovo un oras tipic balcanic 152 timp liber calatorii in europa veliko tarnovo un oras tipic balcanic 152 timp liber calatorii in europa veliko tarnovo un oras tipic balcanic 152

Esti in cautarea unei idei inspirate pentru o  excursie de weekend? Viziteaza Veliko Tarnovo din Bugaria! Situat doar la 170 km de Bucuresti dar cu preturi mult mai mici si plin de locuri interesante, este o alternativa perfecta la o escapada pe Valea Prahovei.

Veliko Tarnovo  - sau Marele Tarnovo este un oras care mai pastreaza inca specificul asezarilor bulgaresti traditionale, si in care aerul balcanic pluteste la fiecare coltisor de strada. Desi unii numesc acest oras “Sighisoara Bulgariei” nu am reusit sa gasim asemanarea.

Impresionant in Veliko, pe langa cetatea Taravets si stilul arhitectural aparte al cladirilor, este modalitatea in care este dezvoltat orasul vechi. Insirate printre coline, de-al lungul raului Yantra, multe dintre stradute se desfasoara de-a lungul rapelor abrupte si casele sunt construite  direct pe marginea abrupta a stancilor. Cladirile sunt dispuse in regim insiruit, lipite una de cealalta si majoritatea nu au curti.

Pentru a vedea specificul  local trebuie neaparat sa mergi pe strada Gurko, care este pastrata in aceasta stare inca din secolul  XIX. Strada ingusta si pietruita are case cu parterul din piatra si etajul din lemn tencuit si vopsit in alb, cu usi si ferestrele din lemn la care atarna ghivece pline cu flori. Iti dau impresia ca te-ai intors in timp. Pe strada Gurko vei gasi si un muzeu etnografic - Casa Sarafkina, construita in 1861 pentru a-ti completa imaginea modului de viata al bulgarilor.

Aceasta straduta minunata am gasit-o destul de greu, deoarece nu ne-am imaginat niciodata ca ar fi trebuit sa coboram de pe strada Stefan Stambolov (o strada principala din centru), pe niste scari abrupte pe o alee de nici un metru latime printe casutele bulgaresti.

Centrul vechi al orasului este destul de micut (cateva strazi principale si o piateta), are un aer balcanic care parca aduce putin cu zona veche din Constanta. Casutele tipic bulgaresti descrise mai sus sunt raspandite printre cladiri de secol XX cu arhitectura europeana. Pe langa o multime de hoteluri, restaurante si terase am gasit aici multe magazine de suveniruri  cu obiecte de artizanat sau cosmetice bulgaresti pe baza de trandafiri, dar si magazine de haine, incaltaminte si multe altele si chiar am recunoscuta cateva bransuri (dm, Ara, etc.).

Cetatea Tsaravets este poate, cel mai important obiectiv din Veliko Tarnovo. Cocotata pe o colina, cu toate ca au mai ramas doar fundatiile cladirilor si zidurile de aparare ale cladirilor, este in continuare impresionanta prin marimea si complixitatea ei, avand in vedere ca a fost construita in secolele XII. A  fost capitala celui de-al doilea tarat bulgar (pana in 1393 cand a fost distrusa de turci). Cetatea  cuprindea patriarhia – biserica patriarhiei (reconstruita in epoca prin anii 70-80 si pictata intr-un stil total neconventional pentru o biserica, motiv pentru care nu a fost resfintita si nu se oficiaza slujbe), curtea regala, 2 manastiri (de dimensiuni foarte mici), resedintele nobiliare,  cam 12 biserici din cate am citi pe indicatoare si locuinte. Cetatea mai pastreza vechile strazi pe care te poti plimba, iar in dreptul fiecarui obiectiv mai important gasesti un panou cu cateva explicatii in bulgara si germana si o reconstructie 3D a obiectivului. Aceste reconstructii mi-au parut foarte utile deoarece te ajuta sa iti faci o idee despre cum a aratat cetatea cand a fost locuita.

Un alt lucru care mi-a placut a fos ca in toata cetatea rasuna o muzica instrumentala foarte placuta - chiar ne gandeam sa luam CD-ul daca il gaseam de vanzare. De pe cetate puteai adimira foarte frumos intreg orasul si puteai zari  si ruinele cetatii trapeziste. Noi am vizitatat sambata orasul, iar sambata seara, incepand cu ora 9 am asistat la un minunat spectacol de lumini al cetatii, pe un fundal sonor medieval. Noi am urmarit spectacolul de la balconul hotelului, dar am vazut o multime de lume stransa in piata din fata cetatii, de unde puteai admira totul.

Orasul per total mi-a lasat o impresie buna. Infrastructura turistica este bine dezvoltata, este curatel si destul de ingrijit (nu toate cladirile sunt renovate si pe ici pe colo mai gasesti si cate o cladire parasita – ca la noi pot spune), sunt multi turisti insa nu te intalnesti cu aglomeratia infernala din Bran si Sinaia in weekend, astfel ca te poti simti foarte bine, preturile sunt sesizabil mai mixi decat la noi, iar peste tot personalul este extrem de amabil si serviciile impecabil. La capitolul parcare stau cam prost, stradutele fiind foarte incaguste si amenajarea unor parcari fiind chiar imposibila (de aceea va recomand sa alegeti un hotel situat central care are parcare – noi asa am facut si a o fost foarte ok).