Meniu

Arad! Un oras surprinzator de interesant!

Daca sunteti in trecere prin Arad, merita sa alocati o ora-doua sa ii vizitati centrul. Este un oras cochet si dragut cu un centru istoric cel putin interesant. Nu ma asteptam sa gasesc bulevardele largi cu cladiri deosebite, similare  celor din Cluj. Am trait mereu cu impresia ca Aradul este  un oras industrial, comunist, unde nu ai ce vedea, insa m-am inselat.

Dupa un scurt research pe google am descoperit ca orasul are o istorie destul de interesanta, fiind un infloritor centru economic si cultural inca din secolele XVII-XX. Prima dezvoltare a cunoscut-o in timpul domniei  Mariei Theresa, iar la inceputul secolului XX, datorita dezvoltarii industriale a cunoscut o adevarata explozie demografica si economica.

Desi interesant, centrul orasului nu este foarte mare iar vizita mea de 1-2 ore a fost suficienta pentru a bifa principalele obiective turistice. Majoritatea lor sunt amplasate pe Bulevardul Revolutiei asa ca sunt usor de gasit.

Elementul cel mai impresionant si demn de un oras imperial este Palatul Administrativ construit in perioada  1872-1874. Acesta adaposteste in prezent Primaria, Prefectura si  Consiliul Judetean Arad. Construit in stilul renascentist flamand  si preluand si elemente din stilul primariilor din evul mediu tarziu, cladirea are plan in forma de U, iar vitraliile reprezinta alegoric anotimpurile. Piateta din fata Palatului, aminteste de evenimentele din `89, de unde si-a preluat si numele de piata revolutiei.

Urmatorul pe lista este Palatul Bancii Nationale a Romaniei din Arad, situat tot pe bulevardul Revolutiei, aproape vis a vis de Primarie. Construit intre 1905-1906 in stil neoclasic, cladierea impresioneaza prin masivitate si impozanta.

Fiind multa vreme sub stapanire austriaca, ca in majoritatea oraselor ardelenesti intalnim aici mai multe religii cu lacasele de cult aferente. Ei bine, cele mai imporesionante sunt catedrala catolica si Biserica Evanghelica Luterana, cunoscuta si ca Biserica Rosie.

Catedrala catolica, cladire monument construita intre1902-1904, impresioneaza atat prin arhitectura exterioara cat si prin cea interioara. Am vizitat-o sambata seara si am prins chiar si concertul de orga. Frontispiciul cladirii adaposteste replica Sculpturii lui Michelagleo – “Pieta”.

Biserica Rosie, construita in stil neogotic in 1905 isi trage denumirea de la caramida rosie din care este construita, iar inauntru adaposteste un altar fascinant.

Teatrul Ion Slavici este iarasi o cladire care merita vazuta. Construita in 1874 construita in stil baroc cu accente neoclasice constituie un cap de perspectiva perfect pentru bulevardul Revolutiei.

Aradul are si o interesanta cetate de aparare de tip Vauban – cu planul in forma de stea similar cu cel al cetatii din Alba Iulia. Construita pe malul Muresului  la ordinul Marie Teresa, fortareata adaposteste si in prezent Batalionul mixt romano-ungar de mentinere a pacii.

In Arad mai poti vizita turnul de apa situat pe P. I. Ceaikovski 9A, casa Beller sau casa cu Ghiulele situata pe Calea Timişorii 18, Casa Iacob Hirschl, de pe Str. Gh. Lazar 1.

Fiind in drum spre Viena, am decis sa si dormim o noapte in Arad si am ales hotelul Arad, situat ultracentral. Acesta se afla intr-o cladire veche si frumoasa, (cred ca intodeauna a fost hotel) cu o racoroasa curte interioara unde au amenajat si o terasa restaurant. Pentru un pret mai mic am ales camere cu baie comuna ( o baie la 2 camere) si fiind 2 cupluri cei de la hotel au fost amabili sa ne dea camerele alaturate : o camera imensa de 2 persoane si o camera single care insa avea pat matrimonial asa ca am stat comfortabil. Camerele si baia au fost destul de curate si comfortabile iar personalul extrem de amabil. M-a dezamagit putin insa mancarea de la restaurant, fiind cam proasta, dar avand in vedere ca a fost relativ ieftina si locatia frumoasa, am trecut cu vederea acest lucru.